Bij jezelf blijven in verbinding

Bij jezelf blijven in verbindingMerk je soms dat je in contact met je partner zo op hem of haar gericht bent, dat je niet helemaal bij jezelf bent? Of dat je zelfs meer bij je partner bent dan bij jezelf? Vind je het misschien moeilijk om in contact met je partner bij jezelf te blijven? Ik herken dat, ik heb daar zelf ook best moeite mee gehad. Soms heb ik dat nog. De tips die ik hieronder geef, hebben mij veel geholpen. Ik geloof dat als jij ze toepast, ze jou ook zullen helpen.

Maar eerst wil je misschien weten waarom je eigenlijk bij jezelf zou blijven. Waarom zou je je aandacht niet helemaal op je partner richten? Wat is er zo bijzonder aan bij jezelf blijven? Weet je wat? Dat zal ik je eerst vertellen.

Je partner ervaart jou meer

Op het moment dat je in het contact bij jezelf blijft, ben je er echt en volledig. Je partner kan je dus meer waarnemen, kan meer van je genieten of meer merken dat je er voor hem of haar bent. Als ik in volle aandacht bij mezelf ben en vandaaruit Eli in volle aandacht aanraak, voelt hij mijn hele lichaam in de aanraking, zelfs al raak ik alleen met een hand aan. Als ik mij op Eli richt en niet bij mezelf blijf, voelt hij alleen mijn hand. Wat denk je dat hij fijner vindt?

Jij ervaart je partner meer

Als je bij jezelf blijft in contact, dan is elke aanraking (lichamelijk of geestelijk) van jou naar je partner ook meteen een aanraking van je partner naar jou. Stel dat ik Eli met mijn hand aanraak op zijn arm. Zijn arm raakt mij dan ook aan onder mijn hand. Die wederkerigheid in het contact betekent dat ik meer van Eli voel. Zou ik niet bij mezelf blijven, maar op Eli gericht zijn, dan voel ik wel de aanraking aan mijn hand, maar dan blijft dat gevoel oppervlakkig. De aanraking komt dan veel minder bij me binnen, ik ervaar het minder diep.

Verlang je naar meer verbinding met je partner? Naar verbinding maken met elkaar op een dieper, meer spiritueel niveau? Wil je samen diepere lagen van intimiteit beleven? Dan is De Tantrische Relatie – Gelukkig samen hét boek voor jou! Download het hier gratis.

En dan de tips

1. Focus je op je adem

Een van de makkelijkste en meest effectieve manieren om bij jezelf te blijven is je te focussen op je ademhaling. Dat doe je door met je aandacht je ademhaling te gaan volgen, waar te nemen. Voel hoe je adem je longen vult en je buik doet uitzetten en hoe ze daarna je lichaam weer verlaat. Je hoeft niets te doen met je adem, je hoeft er niets aan te veranderen. Gewoon observeren, dat is voldoende. Hoe vaker je dit doet, hoe makkelijker het wordt en hoe makkelijker je jezelf weer terug kunt brengen bij jezelf, ook wanneer je in contact bent met je partner.

2. Focus je op de aanraking

Deze tip kun je heel goed toepassen in fysiek contact met je partner. Bij kussen of knuffelen bijvoorbeeld. Wat je kunt doen, is je aandacht richten op het raakvlak tussen jou en je partner. Dat punt van contact is een heel tastbaar punt op je lichaam. Dat geeft houvast om je aandacht erheen te brengen. Als je met je aandacht in je lichaam bent, ben je automatisch aanwezig en bij jezelf.

3. Focus je op je handen

Ook deze tip kun je heel goed toepassen in fysiek contact met je partner. Als je hem of haar streelt bijvoorbeeld. Wat je doet, is heel simpel. Je brengt je aandacht naar je handen en volgt ze. Je volgt iedere beweging, elke handeling. Zo ben je aanwezig bij wat je doet. Daarmee ben je in het moment en bij jezelf. Vind je het in het begin moeilijk om je aandacht naar je handen te brengen? Volg ze dan met je ogen. Dat helpt.

Bonustip

Er zijn heel veel situaties waarin je mogelijk van jezelf weggaat. Vaak zitten we dan op de ene of de andere manier in ons hoofd. Bijvoorbeeld als we een sterk verlangen voelen naar iemand, als we ons afvragen of iemand iets wel fijn vindt of als we bang zijn voor iemands oordeel. Voor bovenstaande tips maakt het niet uit wat erachter zit, je kunt ze altijd gebruiken. Het moeilijkste is nog eraan te denken in zo’n situatie waarin je ze goed zou kunnen gebruiken.

Daarbij helpt deze bonustip. Oefen zo vaak mogelijk, ook op momenten dat het niet zo hard nodig lijkt. Zo komt het meer in je systeem en wordt het ten eerste makkelijker om het toe te passen en ten tweede makkelijker om eraan te denken op het moment dat je het goed kunt gebruiken.

Tot slot

We zijn heel benieuwd om jouw ervaringen te lezen. Op welke momenten ervaar jij dat je niet of juist wel bij jezelf bent? Wat doet dat met je? Door je ervaringen te delen word je jezelf meer bewust van je (gevoels)wereld en help je anderen om zich bewuster te worden van de hunne. Inspireer jezelf, ons en anderen en schrijf je reactie in het reactieveld hieronder.

Liefs,
Esther

Deel dit bericht op:
FacebooktwitterredditpinterestlinkedinmailFacebooktwitterredditpinterestlinkedinmail

4 gedachten over “Bij jezelf blijven in verbinding”

  1. Ik vind dit een van de moeilijkste aspecten van de aanraking en/of massage. Ik ben snel geneigd mijn aandacht bij de ander te leggen en om de ander te verwennen. Deze tips kunnen me mogelijk goed helpen om daar verandering in te brengen. Dank daarvoor.
    Groet, Jan

    Beantwoorden

Plaats een reactie